A Heineken és a magyar komló - hírháttér

  • 2018.05.23.
  • 9

Tegnap harangozták be néhány hírportálon keresztül, hogy a Heineken mégsem olyan gonosz többé - nem úgy, mint egy évvel ezelőtt - , hanem most már pl. a Mercedes-hez hasonlóan állami stratégiai partner. A partnerség keretében José Matthijsse, a Heineken Hungária vezérigazgatója kijelentette, hogy "„A hazai termelőktől beszerzett árpa révén mintegy 100 magyar árpatermesztő számára teremtettünk hosszú távú egzisztenciát. Ehhez a beszerzési filozófiához akkor is ragaszkodunk, ha a hazai alapanyag esetleg drágább az importnál, a magyar termelői bázis fenntartása stratégiai érdek számunkra”. Ez a filozófia már a kettővel előző vezérigazgató regnálása alatt is megfigyelhető volt ugyan, de 7 éve Oladele Ajayi még a kukoricáról beszélt, amit magyar beszállítóktól vesznek. Ilyen szempontból is előrébb lépett a Heineken...

A közleményben azonban ezek mellett szó esik arról is, hogy a Heineken igyekszik támogatni a hazai komlótermelést. Valóban érdekes téma, hogy míg a szomszédos kis Szlovénia a világon 7-8. helyen tanyázik a komlótermelésben már jó ideje, addig Magyarországon szinte teljesen megszűnt ez az ágazat. Aki kicsit is érdeklődik a komlótéma iránt, az bizton olvasta a Monyo Brewing idevágó blogbejegyzését, amiben a bácskai komlófajtának és a hajdanvolt magyar komlótermesztésnek a nyomába eredtek. Magyarországon amúgy már a 11. században jelentős komlóskertek voltak, egy 1091-re datálható pannonhalmi oklevélben találkozunk a Komlóaszó magyar szóval. A nagy kiterjedésű komlóföldek a 21 századra kb. 5 hektárra apadtak, ezek nagyrészt a Kraft-os Uradalmi Sörfőzdéhez és a Jászapátiban található Yeast Side Breweryhez köthetőek.
És ami a portálos hírekből kimaradt: A Yeast Side (eredetileg Lados Sörfőzde, alapítva 1993-ban) tulajdonosa, Lados Péter volt az, aki komlótermesztési tapasztalatai alapján nagy részben kidolgozta a modellt, ami alapján a Magyar Ökomenikus Segélyszervezet "hároméves mintaprogramot indított Kastélyosdombón azért, hogy közösségi modellt dolgozzon ki a hosszú távon is fenntartható, üzletileg életképes komlótermesztéshez." Ezt támogatja a Heineken 30 millió forinttal, amit persze némelyek kevesellhetnek, de a tény, a szociális szándék és nemkülönben a kisüzemi sörfőzde és multi sörgyár együttműködése is mindenképp örvendetes.

Az meg már csak hab lenne a tortán, ha a 3 éves kísérleti program során valóban új lendületet kapna a hazai komlótermelés, és külön siker volna, ha középtávon sikerülne egy új hazai fajtát is nemesíteni a tapasztalatok alapján. Drukkolunk!
(képek: Tankönyvtár ill. Yeast Side Brewery)